Monday, April 1, 2019

The consequences of desecrating Chortens and Stupas

This profound teaching on “Consequences of desecrating Chortens and Stupas” is the mind Ter of Trulku Trashi Palgye Senge Dorji, an reincarnation of Terton Migyur Dorji who wrote this down when trulku was 12 years old. This clearly speaks that one has to avoid many negativities act in front of Stupas as consequences are heavy. Please go through and have some realization on the subject and act accordingly. 

མཆོད་རྟེན་གཤིགས་སོགས་ཀྱི་ཉེས་དམིགས་ཞུགས་སོ།
The consequences of desecrating Chortens and Stupas

དཀོན་མཆོག་ཞུགས་པའི་གདན་ས་ནི། གཙོ་བོ་མཆོད་རྟེན་ཡིན་པ་ལ། དེ་ཉིད་གཤིགས་པའི་ཉེས་མིག་ནི། བདག་གིས་བསྒྲིགས་པས་བླ་མ་དང་། མཁན་སློབ་དགེ་སློང་བསྒོམ་ཆེན་དང་། བསྒོམ་ཆུང་སྔགས་པ་སྔགས་འཆང་དང་། མི་དམན་སྐྱེས་ཕལ་སྐྱེས་དམན་གྱིས། ཀློག་དགོས་ཡིན་ཏེ་ལེགས་པར་ཀློག།
Today, the number of Chorten and Stupa vandalism is on rise in our exquisite Buddhist country, which is of a big concern to everyone. Thus, it is very important to understand the consequences of desecrating Chortens or Stupas that is considered to be the palace of the three jewels. It is very significant for lamas, monks, nuns, hermits, men and women alike to understand and disseminate the ill effects of destructing Chorten or Stupas.

མི་ཞིག་གི་ནི་མཆོད་རྟེན་ལ། རྡོ་ནི་ཆེ་ཆུང་གང་རུང་འཕང་། མཆོད་རྟེན་ལ་ནི་སྐྱོན་བཅའ་ན། མི་འདི་དཀོན་མཆོག་གིས་མི་སྐྱོབས། ཤི་བའི་དུས་ཚོད་འབྱུང་བའི་ཚེ། མནར་མེད་ལས་ཀྱི་བཙོན་རར་ཚུད།
The three jewels will not protect people who throw stones at the stupa and cause damage to it. They will be born in the incessant Avici Hell, which is the lowest level of the hell realm, with the most suffering.

མི་ཞིག་གི་ནི་མཆོད་རྟེན་གྱི། ནང་གཟུངས་མང་དུ་རྐུ་བྱེད་ན། མི་དེ་ཡི་དྭགས་ལུས་སུ་སྐྱེས། བཀྲེས་སྐོམ་དཔག་མེད་མྱོང་བར་གྱུར།
Those who become rich by selling sacred relics stolen from Stupas will be born as a hungry ghost.

ཞབས་ཏོག་མེད་པའི་མི་ཞིག་གིས། མཆོད་རྟེན་སྟེང་དུ་འཛེག་བྱེད་ན། མི་དེ་ཉེ་འཁོར་གླིང་དུ་སྐྱེས།
People, who climb on Stupas without having any sense of respect towards it, will be born in the neighboring hells.

མི་ཞིག་རྡོ་ཆུང་བརྩེགས་པ་ཡི། མཆོད་རྟེན་བཟོ་ནས་གཞན་མི་ནི། མིག་སེར་ལྡན་ནས་གཤིགས་བྱེད་ན། གཤིགས་པའི་མི་ནི་ལྷ་མིན་གྱི། ལུས་སུ་སྐྱེས་ནས་སྡུག་བསྔལ་མྱོང་།
Those who destroy even Stupas of small-stacked pebbles with jealousy will be born as a demigod.

མི་ཞིག་མཆོད་རྟེན་གཡོན་ཕྱོགས་བསྐོར། མི་དེ་བདུད་འགྲོའི་གནས་སུ་འགྲོ།
People who circumambulate the stupa in a counter-clockwise direction will be born as an animal.

མི་ཞིག་མཆོད་རྟེན་མདུན་ནམ་རྒྱབ། གཡས་སམ་གཡོན་གྱི་ཕྱོགས་སུ་ནི། བག་མེེད་དྲི་ཆུ་གཏོར་བྱེད་ན། མི་དེའི་མཚན་མ་རྨ་ཡི་གང་། སྡུག་བསྔལ་མང་མྱོང་འཆི་བའི་ཚེ། གཤིན་རྗེའི་ལས་མཁན་ཀུན་གྱིས་བརྡུང་།
People who defecate near the Stupa will be covered with sores in their private parts and will be beaten by the workers of Yama (Lord of the hell realms and represents death and impermanence).

མི་ཞིག་གི་ནི་མཆོད་རྟེན་ལ། ཤིང་གིས་བསྐོར་ནས་མེ་གཏོང་ན། མི་དེ་དམྱལ་ཟངས་གཞོང་དུ་ཚུད། སྟེང་ནས་ཁྲོས་ཆུ་ཁོལ་མ་བླུགས། འོག་ནས་སྦུད་པས་མེ་ཆེན་གཏོང་།
Further, people who set fire to Stupas will have to suffer in the bronze cauldron of hell and will be roasted in molten metal.

མི་ཞིག་གནོད་པའི་སེམས་ལྡན་ནས། མཆོད་རྟེན་གྱི་ནི་སྐྱོན་མཐོང་ན། མི་དེ་ལུས་ལ་རྨ་ཡི་གང་།
People who have bad intentions and point out faults in the stupas will have to live with foul reeking sores.

རྡོ་ཆུང་བརྩེགས་པའི་མཆོད་རྟེན་ལ། ཤིང་རིང་གི་ནི་གཤིགས་བྱེད་པ། མི་དེ་དམྱལ་ཁམས་བཅོ་བརྒྱད་འཁྱམས།
Those who destroy the stupas of stacked pebbles with a long stick will wander in the eighteen unscrupulous hells.

མི་ཞིག་གི་ནི་མཆོད་རྟེན་ལ། མ་གུས་ན་ནི་མི་དེ་ཉིད། ཚ་གྲང་འདྲེས་པའི་ནད་ཀྱིས་ཟིན།
A mixture of both hot and cold diseases will afflict people who don’t show any respect to the stupa.

མི་ཞིག་གི་ནི་མཆོད་རྟེན་ལ། འཕུལ་བའི་ཡོ་བྱད་རྐུ་བྱེད་ན། མི་དེའི་ཁ་ནས་ཁྲག་སྐྱུགས་བྱེད།
Those who steal offerings meant for Stupas will vomit blood and will undergo a tormenting death.

མཆོད་རྟེན་དྲུང་དུ་མི་བསད་ན། ངུ་འབོད་ཆེ་བའི་གནས་སུ་སྐྱེས།
Those who kill people in front of Stupas will be born in the loud howling hell.

མཆོད་རྟེན་དྲུང་དུ་དམ་ཉམས་ན། ལྕགས་ཤིང་ཤལ་མ་ལི་ལ་སྐྱེས།
People who break their Samayas (vows) in front of Stupas will be born in the Iron Shalmali tree hell (This tree has many sharp thorns).

མཆོད་རྟེན་དྲུང་དུ་ཆང་འཐུང་བ། ཆང་དེ་བསད་པའི་དུག་ཏུ་གྱུར།
Those who drink alcohol in front of Stupas will go through a distressful death since the drink will turn into poison in hell.

དངུལ་ཐོབ་དོན་དུ་མཆོད་རྟེན་ནི། མི་ཞིག་གཞན་མི་ལ་ཚོང་ན། མི་གཉིས་གཉིས་ཀ་དམྱལ་བར་འགྲོ།
མདའ་མདུང་གྲི་སོགས་རྣམས་ཀྱིས་རྒྱོབ།  མཆོད་རྟེན་དྲུང་དུ་དྲག་སྔགས་ནི། སྒྲུབ་ན་མི་དེའི་སྲོག་ལེན་ཡིན།
Those who perform black magic and cast spells will be slaughtered by their own spells that will reflect back to themselves.

མཆོད་རྟེན་དྲུང་ན་བ་གླང་བསད། མི་དེ་བ་གླང་ལུས་སུ་སྐྱེས། སྲོག་ནི་དཔག་ཏུ་མེད་པ་གཅོད།
Those who kill animals in front of Stupas will be born as an animal and will be killed numerous times.

དཀོན་མཆོག་མཆོད་རྟེན་གཤིགས་བྱེད་ན། མི་དེ་རྡོ་རྗེ་དམྱལ་བར་ལྷུང་། སྡུག་བསྔལ་དཔག་མེད་མྱོང་བར་གྱུར།
The destroyers of Stupas will be born in the extreme Vajra hell where they will be crushed by Stupas.

དེ་ཕྱིར་མཆོད་རྟེན་མ་གནོད་ཅིག ཐ་མ་ང་ཚོ་མི་རྣམས་ཀྱི། ཆོས་ལྡན་རྒྱལ་ཁབ་འབྲུག་ཡུལ་དུ། སྐྱེས་པ་ཡིན་ཏེ་བསྐལ་རེ་བཟང་། འབྲུག་གི་མཆོད་རྟེན་མ་ལུས་ཀུན། མ་གཤིགས་གཅེས་སྲུང་བྱེད་དགོས་ཡིན། ཅེས་གཏེར་ཆེན་མི་འགྱུར་རྡོ་རྗེའི་ཡང་སྲས་མིང་མང་སྤྲུལ་སྐུ་བཀྲ་ཤིས་དཔལ་གྱི་སེངྒེ་རྡོ་རྗེ་རང་ལོ་བཅུ་གཉིས་པར་ས་མོ་ཕག་ལོར་ཟླ་དང་པའི་ཚེས་༥་ལ་འབྲུག་ཐིམ་ཕུག་ལྕང་འབང་འགྲུ་ལ་བྲིས་པའོ། དགེའོ༔ དགེའོ།
To conclude, it is everyone’s sacred duty to protect the unique chortens and stupas that remain to be one of the sacred embodiments for homage to the Buddha, Dharma and Sangha.
This was written by the reincarnation of Terton Migyur Dorji, known as Trulku Trashi Palden or Trashi Palgye Senge Dorji at the age of 12 during the fifth day of the first month of the year of the female earth pig.


May this benefit of all sentient beings













Geney Domtsangpa.

All babies born in Thimphu, especially at Jigme Dorji Wangchuck Referral Hospital, are cared for by the local deity Domtsangpa, who resides ...