Sojong
is a practice of restoring the broken commitments, precepts and vows and also
about reflecting one’s own habitual tendencies. It helps to become more mindful
of one’s own behavior and habitual patterns. Through the practice of taking
vows, our mindfulness increases, we become more aware of how our thoughts and
actions arise from our habitual tendencies. As the mindfulness increases, so
does the state of inner freedom and clarity.
Guru
Rinpoche said about Sojong:
“It fully restores all
positivity,
And clears away all
negativity without exception,
In order to replenish
virtue and purify harmful deeds,
The Tathagata has taught the practice of
Sojong”
The Sojong vows are eight precepts held for 24 hours for the
purpose of purifying negativities and enhancing our intention to avoid harming
others and to work for their benefits.
The Eight Sojong Vows are:
1.
Not to
kill: this means not killing any sentient being. Therefore one also refrains
from eating any meat or fish on this day.
2.
Not to
steal: not to take what one has not been given; this entails theft, robbery,
embezzlement etc.
3.
Not to
lie: not to communicate any untruths, particularly not in relation to one’s
spiritual development.
4.
To
refrain completely from engaging in any sexual conduct.
5.
Not to
take any intoxicating substances: this includes liquor and any other drugs.
6.
Not to
eat food at the wrong time: only breakfast and lunch should be eaten. The
latter around midday, i.e. to begin it at around 12.00 and to finish it at
approximately 12.30 p.m. No further food should be eaten until the next
morning. However, one may drink water and tea.
7.
Not to
sit on high or precious seats: one should refrain from sitting or lying on
seats or beds, which are higher.
8.
Not to
adorn oneself: one should not wear any jewelry, use perfume, dance or sing.
The following is Sojong Practice:
༄༅། །གསོ་སྦྱོང་བླང་བ།
Taking
the Vows of Sojong
by Śākyaśrībhadra
རྒྱ་གར་སྐད་དུ། པོ་ཤ་དྷ་ཀ་རི་ཎཱི་ཡ།
In the
language of India: poṣadhakaraṇīya
བོད་སྐད་དུ། གསོ་སྦྱོང་བླང་བ།
In the
language of Tibet: gso sbyong blang ba
འཕགས་པ་དོན་ཡོད་ཞགས་པ་ལ་ཕྱག་འཚལ་ལོ། །
Homage
to noble Amoghapāśa!
སངས་རྒྱས་ཆོས་དང་ཚོགས་མཆོག་ལ། །
sangye
chö dang tsok chok la
In
the Buddha, Dharma and supreme assembly,
བྱང་ཆུབ་བར་དུ་བདག་སྐྱབས་མཆི། །
changchub
bardu dak kyab chi
I
take refuge until I attain awakening!
བདག་དང་གཞན་དོན་རབ་བསྒྲུབ་ཕྱིར། །
dak dang
shyendön rab drub chir
In
order to secure my own and others’ welfare,
བྱང་ཆུབ་སེམས་འདི་བསྐྱེད་པར་བགྱི། །
changchub
sem di kyepar gyi
I
generate the spirit of awakening!
སྡིག་པ་ཐམས་ཅད་བཤགས་བགྱིད་ཅིང༌། །
dikpa
tamché shak gyi ching
All
my misdeeds I hereby confess,
བསོད་ནམས་ལ་ཡང་རྗེས་ཡི་རང༌། །
sönam la
yang jé yi rang
And
I rejoice in all that is meritorious.
འཕགས་པའི་གསོ་སྦྱོང་ཡན་ལག་བརྒྱད། །
pakpé
sojong yenlak gyé
The
eight branches of noble sojong (healing and purification),
བསྙེན་པ་ལ་ནི་སྤྱད་པར་བགྱིའོ། །
nyenpa
la ni chepar gyi’o
I
now take on and uphold!
བཅོམ་ལྡན་བདག་ལ་དགོངས་སུ་གསོལ། །
chomden
dak la gong su sol
Blessed
one, turn your attention toward me, I pray!
བདག་མིང་འདི་ཞེས་བགྱི་བ་ནི། །
dak ming
di shyé gyiwa ni
I,
the one called insert your name here,
དུས་འདི་ནས་བཟུང་ཇི་སྲིད་ནས། །
dü di né
zung jisi né
From
this moment on,
ཉི་མའི་འོད་ནི་མ་ཤར་བར། །
nyimé ö
ni mashar bar
Until
the light of the sun appears,
སྲོག་ཆགས་གསོད་དང་གཞན་ནོར་འཕྲོག །
sokchak
sö dang shyen nor trok
Shall
wholly renounce
མི་ཚངས་སྤྱོད་དང་བདེན་མིན་སྨྲ། །
mi
tsangchö dang den min ma
Taking
life, stealing others’ possessions,
མྱོས་པ་བསྐྱེད་དང་བཞོན་པ་དང༌། །
nyöpa
kyé dang shyönpa dang
Sexual
misconduct, speaking falsity,
དུས་ནི་མ་ཡིན་པ་ཡི་ཟས། །
dü ni
mayinpa yi zé
Inebriation,
conveyances,
ཕྲེང་བ་ཁ་དོག་གླུ་དང་གར། །
trengwa
khadok lu dang gar
Meals
at improper times,
ཁྲི་སྟན་མཐོན་པོ་ལ་སོགས་པ། །
tri ten
tönpo la sokpa
Colourful
garlands, singing and dancing,
ཐམས་ཅད་བདག་གིས་སྤང་བགྱིད་ཅིང༌། །
tamché
dak gi pang gyi ching
High
seats and the like.
འཕགས་པའི་ཡོན་ཏན་བརྒྱད་སྤྱད་དང༌། །
pakpé
yönten gyé ché dang
I
take on the eight qualities of the noble ones
གསོ་སྦྱོང་ཁྲིམས་སྡོམ་ཡི་དམ་འདི། །
sojong
trim dom yidam di
And
this pledge and commitment to the rules of sojong,
སེམས་ཀྱི་རྒྱན་སེམས་ཀྱི་ཡོ་བྱད་རྣལ་འབྱོར་གྱི་ཚོགས་མཆོག་ཏུ་དོན་དམ་པའི་སངས་རྒྱས་ཉིད།
sem kyi
gyen sem kyi yojé naljor gyi tsok chok tu döndampé sangye nyi
I
take this as an ornament of mind, a mental requirement—through this light,
ཐོབ་པ་ལ་ནི་འོད་འདིས་རེག་གྱུར་ཅིག །
tobpa la
ni ö di rek gyur chik
May
I reach ultimate buddhahood in the supreme assembly of practitioners!
བྱང་ཆུབ་མཆོག་གི་སེམས་འདི་བསྐྱེད་བགྱིས་ལ། །
changchub
chok gi sem di kyé gyi la
I
generate this mind set upon supreme awakening,
སེམས་ཅན་ཐམས་ཅད་བདག་གིས་མགྲོན་དུ་གཉེར། །
semchen
tamché dak gi drön du nyer
And
invite all sentient beings as my guests.
བྱང་ཆུབ་སྤྱོད་མཆོག་ཡིད་འོང་སྤྱད་ནས་ནི། །
changchub
chö chok yi ong ché né ni
Having
practised supreme, delightful enlightened action,
འགྲོ་ལ་ཕན་ཕྱིར་སངས་རྒྱས་འགྲུབ་པར་ཤོག །
dro la
pen chir sangye drubpar shok
May
I attain enlightenment in order to benefit beings!
ཁ་ཆེའི་པཎྜི་ཏ་ཆེན་པོ་ཤཱཀྱ་ཤྲཱི་བྷ་དྲས་མཛད་པ་རྫོགས་སོ།། །།
This
text, composed the great Kashmiri paṇḍita Śākyaśrībhadra, is hereby concluded.
ལོ་ཙཱ་བ་དགེ་སློང་རབ་མཆོག་དཔལ་བཟང་པོས་བསྒྱུར་བའོ།།
Translated
by the lotsāwa-monk Rabchok Palzangpo.
|
Translated by Adam Pearcey, 2019.
Benefits
of Observing Sojong
You
will stay healthier, lose extra weight, live longer, save resources by not
eating dinner, and have more to share with those who have
little. You will have the ability to contribute to the preservation
of the environment and peace of mind and body.
In
short, this is Buddha’s way of reclaiming your happiness, beauty, and a good
sense of self-confidence from adopting a simple way of life.